Lakristrøfler





 Are you in for a treat?😍

Lakris og sjokolade er min store svakhet. Om det så er hver for seg, eller sammen. Lakrislykke fra jente på tunet er helt magisk og noe jeg unner meg en gang i blant. Jeg har nå, til stor begeistring, laget en oppskrift som er ganske så lik, bare med sukkerfrie råvarer.



Du trenger:

100 g. Mørk sukkerfri sjokolade (jeg bruker monster sin uten maltitol)

50 g. Kremfløte

1 ts. Finesse/tagatesse

1/3 ts. vaniljepulver

1 ts. Rålakrispulver (i tillegg trenger du rålakrispulver til å dekke kulene med)



Varm opp fløte, skal ikke koke. Jeg bruker termometer og varmer opp til 60-70 grader. Hakk sjokolade og ha i fløten. Rør til all sjokoladen og søtningen (trenger ikke søtning hvis sjokoladen er lys). Massen skal være klumpfri og glatt. Tilsett vaniljepulver og rålakrispulver.



Nå skal massen avkjøles. Jeg brukte en liten form med bakepapir, men neste gang skal jeg fordele sjokoladen i silikonformer, for det var ikke helt enkelt å forme massen etter den var avkjølt. Når sjokoladen er stivnet, må du det opp i biter (hvis du ikke har hatt det i former). Bitene dekker du med rålakrispulver. Jeg brukte en tom boks av typen vaniljepulver/lakrispulver, tok i pulveret og ristet. Fisket bitene opp med gaffel. Må settes kjølig, slik st pulveret får satt seg. 

Anbefaler å bruke hansker når du arbeider med sjokolademassen, da det kan bli fryktelig rotete.


Kommentarer