Eggefaste

Påsken har vært tid for mye god mat, godteri og god drikke. Har ikke vært så streng med kostholdet og det merkes på kropp og sjel. Kroppen er stiv og slapp, magen er vond og oppblåst og humøret kunne vært bedre. Gikk på vekta da jeg kom hjem fra hytta, og den viste 4 kilo mer enn uka før. Følte meg som en sprekkeferdig vannballong. Så på søndag bestemte jeg meg for å prøve eggefaste. Dette har jeg aldri prøvd før, men har lest mye om det og det ser ut til å fungere for mange.

Reglene er enkle. 6-12 egg pr. Dag, 1 ss. Fett sammen med hvert egg, og så kan du spise opptil 30 gram ost pr. Egg. Max 210 gram ost pr. Dag. Osten må inneholde mindre enn 1 gram karbohydrater pr. 100 gram. Fettkilde kan være smør, kokosolje, olivenolje, majones. Spis senest en halvtime etter du våkner på morgenen og ikke senere enn tre timer før leggetid. Hvor mange måltid du spiser regulerer du selv, men ikke mer enn 12 egg totalt i løpet av en dag. Du kan bruke bitte litt søtning, for eksempel splenda, men ikke mer en 1 Ts. For dagen. Du kan bruke rene krydder og urter, men ikke krydderblandinger som inneholder sukker. Husk å drikk mye vann. Dette er enkelt, da du blir fryktelig tørst av eggefaste. Du kan faste i 3-5 dager.

Søndagsmorgen var jeg i gang med eggelatte til frokost:
1,5 dl kaffe
1/2 ss meierismør
1/2 ss. Kokosolje
1 rått egg.
1/4 Ts. Søtning

Kjør alt i en blender eller bruk stavmixer

Til lunch spiste jeg 2 kokte egg med 2 ss. Majones, 50 gram ost og litt salt. Begynte å føle meg litt svimmel, og det er tegn på saltmangel

Til middag spiste jeg en omelett av 3 egg, 50 gram ost, samt 3 ss. smeltet smør som jeg rørte inn sammen med eggene. Bland alt og stek.

Mandag ble det eggelatte til frokost, to speilegg med majones  til lunch og til middag (nå begynte jeg å bli sabla lei av egg) ble det nok en eggelatte med to egg. Til kveldsmat laget jeg sprøstekte osteskiver med eggesalat.
2 egg
majones
salt
pepper
gressløk

Kutt eggene på langs og på tvers i eggdeler, bland sammen med majones og krydder.
Stek noen skiver ost i mikrobølgeovn til de blir sprøe.

Jeg tok en treningsøkt på mandag, men den ble veldig tung. Hadde nok igjen en god del karbohydrater i kroppen, så jeg skal ikke skylde alt på eggefasten.

Til venstre, fylt vannballong.
Til høyre; 36 timer med eggefaste
Tirsdag ble det eggelatte til frokost, 2 kokte egg med majones til lunch og på ettermiddagen måtte jeg kaste inn håndkleet... Jeg laget meg eggevafler som ble så kraftig på eggesmak at jeg nesten måtte spy. Da var jeg så sulten, at jeg måtte ha noe annet å spise. Da laget jeg en enkel salat, og den smakte så utrolig godt etter 2,5 dag med bare egg!


Resultatet lot ikke vente på seg. På dag 2 av fasten hadde jeg gått ned 2 kilo og på dag 3 hadde jeg totalt gått ned 2,9 kilo. Hadde jeg holdt ut i ett par dager til, hadde jeg sikkert gått ned enda mer. Men det får bli en annen gang. Jeg savnet så å spise vanlig lavkarbomat under fasten, høykarbomat var ikke i tankene mine en gang.





Kommentarer