Blåbær og bringebærpai




Jeg har tatt utgangspunkt i fett og forstand sin smuldrepai. Den finner du her

Min vri er en klassisk paibunn med bær, vaniljekrem og krem.

Paibunn:

50 g. Pofiber

40 g. Tagatesse/finesse bakesukker

1 ts. Bakepulver

1 ts. Kanel

1 klype salt

100 g meierismør 

1 egg

Mål opp tørre ingredienser og bland sammen i en bolle. Tilsett smør i terninger og kna godt. Deigen er smuldrete. Tilsett egget og bland godt. 

Sett deigen kaldt mens du laget fyll. 

Deigen skal presses ned i en smurt paiform, dette kan ta litt tid. Deigen skal stikke oppover kanten. Prikk bunnen med en gaffel.

Stekes på 180 grader i ca. 30 minutter på nederste rille. Følg godt med de siste 10 minuttene, da deigen fort kan bli brent i kantene.

Sett til avkjøling.

Fyll:

150 gram frosne blåbær

250 gram frosne bringebær 

1/2 ts. Xantegum

6 plater gelatin

50 ml. Sukkerfri jorbærsaft

50 ml. Vann

Smak til med søtning. Jeg brukte finesse og natreen-dråper. 

 Legg gelatinplater i vann.

Varm frosne bær i kjele, tilsett søtning, saft og vann. Her må man smake seg litt fram, i all fall søtningen. Jeg liker ikke for mye søtsmak, så jeg brukte ikke mye. Rør inn gelatinplatene. Tilsett xantegum og bland godt. Settes til avkjøling.

Topping:

Vaniljekrem (anbefaler fett og forstand sin vaniljekrem som du lager lett i mikro)

3 dl. Fløte og 2 ts. Finesse som piskes til krem (bland gjerne ikke vaniljepulver i kremen)


Når både bunnen og bærblandingen er avkjølt, heller du blandingen over i bunnen. Hvis blandingen ikke er helt avkjølt må du vente med kremen.

Bland halvparten av kremen med vaniljekrem og ha i en sprøytepose. Fordel kremen rundt i kanten så langt det når. Ha resten av kremen i en sprøytepose og dekorer midten av paien. 

Ha gjerne revet sukkerfri sjokolade. Jeg brukte både hvit og mørk.





 






Kommentarer