Ketogen diet vs. Lavkarbo



En ketogen diet er en slankekur. Den består i hovedsak av å spise så lite karbohydrater at kroppen oppnår en ketoseforbrenning. Det vil si at man må spise så lite som 15-20 karbohydrater per dag. I noen tilfeller vil det kreve enda mindre karbohydrater for å oppnå ketose. For min egen del har jeg merket mest effekt hvis den daglige karbohydrat-dosen ikke overskredet 10 gram. Noen kostholds eksperter mener at så lenge man holder seg under 100 gram karbohydrater per dag, over flere dager, vil kroppen gå i ketose. For min del fungerer det ikke. Det varierer fra person til person hvor mye karbohydrater vi tåler. Det jeg skriver om i min blogg er erfaringer jeg personlig har gjort, eller har blitt fortalt av førstehåndskilder.

Litt om ketose:
Kroppens primære energikilde er glukose som kommer fra karbohydrater i maten vi spiser. Sukker som finnes i sin rene form, men også finnes i store mengder i melk, youghurt og frukt. Stivelse, som blir spaltet til glukose i fordøyelsessystemet, og som også finnes i store mengder i poteter, pasta, og korn.


Når kroppen går tom for disse energikildene, vil den begynne forbrenne fettlagrene for å dekke energibehovet. 

Ketogene dietter er ikke en livsstil, med mindre man har en sykdom som behandles med kostholdsregulering. Når man har oppnådd tilfredsstillende vektnedgang, er det ikke anbefalt å gå tilbake til en høykarbo diett. Da vil man sansynligvis få store problemer med å opprettholde vekt. Da kan man tilføre litt mer langsomme karbohydrater i kosten som rå gulerot, mais, bønner, linser, eple og proteinbrød. Alt med måte, selvfølgelig. 

Det viktigste ved å leve med et lavkarbokosthold er at man skal ha lov til å kose seg. Det finnes så mange gode råvarer og oppskrifter at man skal ikke behøve å hoppe over måltid pga. lite variasjon. Jeg kommer til å dele mine favoritt oppskrifter på kaker og godsaker etterhvert. De fleste har jeg funnet i andre blogger, som selvfølgelig skal få all ære for oppskriftene. Noen oppskrifter har jeg endret på, slik at de er frie for nøtter og andre oppskrifter har jeg laget igjennom å eksperimentere selv på kjøkkenet.  

Kilder: Diabetes.no





Kommentarer