Dørstokkmila

Jeg skal være den første til å innrømme at jeg har kjent på dørstokkmila minst en million ganger. Hjernen min har utallige ganger prestert å komme med helt fantastiske unnskyldninger til å "la være". 

La være å gjøre husarbeid: 
"Ingen vits, i ettermiddag er det like møkkete"
"Jeg burde nok vasket moppen på det alle lengste programmet i vaskemaskina først"
"Nå later jeg som om jeg ikke enser at oppvaskmaskina er ferdig" (Halleluja for at du ikke piper når du er ferdig!)

La være å gå for å levere i barnehagen: 
"Det regner" 
"Det er gjørmete, fordi det har regnet i hele natt"
"Det er glatt...." (Du har brodder!)

Og den aller største, La være å trene!

"Treningstightsen ligger til vask (det gjør vel ikke de 5 andre??!)
"Jeg kan trene i morgen... Eller torsdag"
"Nå er det så lenge siden sist, at jeg kommer til å bli støl og det er så vondt" (Ond sirkel!)
"Jeg er trøtt"
"Jeg vil se netflix"

And so on.... Den komplette lista er lang.

MEN da skal du (og jeg!) huske at dørstokkmila ikke er en fysisk hindring. Den sitter i mellom ørene. Gi ikke hjernen rom for å kverulere og diskutere. Sett ned foten ved første "La være"-tanke. Tenk "glem det", bare GJØR det. Skap gode rutiner og minner. Ta ett kvarter, etter at kvelds-rutinene med barna er gjennomført, og brett det lasset med klær som henger til tørk. Så slipper du å gjøre det i morgen. Legg fram treningstøy kvelden før hvis du skal trene dagen etter og hopp rett i den på morgenen. For når du allerede har kommet deg i treningstøyet føles det mye mer motiverende å ta ei økt.



Tenk på hvor deilig det er å sitte der i et ryddig og nyvasket hus. Husk hvordan lukten av grønnsåpe og synet av en ren og ryddig kjøkkenbenk fikk deg til å føle deg! 
Den følelsen du får når du kommer hjem etter trening, på en dag du aldri trodde du hadde orket å trene. Det er ren mestringsfølelse! Kjenn hvordan energien etter trening henger i, i timene etter en økt og utnytt denne til noe fornuftig. Sett på muskk, en podcast eller min guilty- pleasure en lydbok på øret og forleng treningsøkten en times tid med husarbeid. SÅ kan du sette deg i sofaen, med en kopp kaffe og se netflix med GOD samvittighet.


Kommentarer